Poniżej znajdziesz najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na temat aktualnej sytuacji wynajmu krótkoterminowego.
Zdecydowanie tak! Warto pamiętać, że pomimo spadku rezerwacji na najbliższe terminy, wielu turystów wkrótce zacznie poszukiwać noclegu na terminy wiosenne czy wakacyjne, a Twoja reklama będzie gotowa by pozyskiwać nowych gości.
Systemowa blokada odejmowania punktów była aktywna do 04.05.2020r. Od dnia 05.05.2020r. odejmowanie punktów zostało wznowione.
Tak, o wznowieniu automatycznej redukcji punktów poinformowaliśmy naszych Klientów dniu 04.05.2020 r. wiadomością mailową z kompletem niezbędnych informacji.
Przede wszystkim zachęć turystę do tego, by poczekał na rozwój sytuacji w kraju. Zapewnij, że w przypadku późniejszej rezygnacji, nadal będzie mógł prosić o zwrot pełnej kwoty zaliczki. Możesz też zaproponować turyście wykorzystanie wpłaconej zaliczki na rezerwację noclegu w późniejszym terminie. Dzięki temu zatrzymasz zaliczkę na koncie a turysta zdecyduje się na przyjazd, gdy będą ku temu sprzyjające warunki.
Część turystów już teraz szuka noclegu na bardziej odległe terminy. Warto byś w miarę możliwości zapełniał odległe terminy w swoim obiekcie. Stwórz turyście bezpieczne warunki płatności (system przedpłat online) i elastyczną możliwość ewentualnej rezygnacji z noclegu (pozwól na bezkosztową rezygnację z rezerwacji). To wszystko zachęci turystów do rezerwacji terminu, ponieważ nie będą się obawiać utraty zaliczki.
Pamiętaj, że znaczne obniżenie ceny noclegów pomimo, że zachęci turystów do wstępnych rezerwacji może nie zapewnić Ci odpowiedniego przychodu. Staraj się aktualizować ceny jak najczęściej weryfikując na bieżąco popyt na usługi i przychód jaki dla Ciebie generują.
Decyzja należy do Ciebie. W obliczu obecnej sytuacji przychylność w takich działaniach jest wskazana. Bardzo prawdopodobne jest, że dokonując zwrotu turyście zapewnisz sobie u niego przyszłe rezerwacje na inny termin pobytu.
Data aktualizacji: 5 maj 2020 r.
Jeśli chcesz zobaczyć Pakiet Pomocy dla obiektów kliknij tutaj
Zakaz wynajmu krótkoterminowego został zniesiony od dnia 04.05.2020 r.
Jesteśmy z Wami
Zespół eholiday.pl
W przypadku pytań lub wątpliwości jesteśmy do Twoje dyspozycji:
tel. 884 884 333
e-mail: bok@eholiday.pl
Zaliczka podlega zwrotowi w takiej samej formie i wysokości, w jakiej zostały wpłacone. Zatem jeżeli zaliczka były wpłacone w walucie obcej, to powinny być zwrócone w kwocie nominalnej w tej walucie. Niestety nie ma zabezpieczenia dla stron jeśli aktualny kurs jest niekorzystny.
Okoliczność, że klient nie otrzyma urlopu w lipcu, jest okolicznością niezależną od obiektu. Jeżeli obiekt będzie w stanie zrealizować rezerwację w tym terminie, to nie musi zwracać zadatku.
Od dnia 04.05.2020 r zniesiony został zakaz wynajmu noclegów.
Od dnia 04.05.2020 zniesiony został zakaz noclegów w związku z tym powracamy do zasad sprzed ogłoszenia zakazu. Zaliczka zawsze podlega zwrotowi, zadatek nie. W zależności od wybranej formy przedpłaty decydujesz o zwrocie przedpłaty.
W czasie zawieszenia działalności nie można wykonywać czynności, które mają wpływ na osiąganie przychodów. Zbieranie rezerwacji to też jest wykonywanie działalności. Można więc reklamować się, o ile nie prowadzi to do uzgadniania terminów rezerwacji obiektu. Koszty takiej reklamy nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Aby obiekt noclegowy został objęty nakazem, musi on być najpierw objęty planem przeciwepidemicznym. Nakaz ten będzie przede wszystkim dotyczył np. hal targowych i wystawienniczych, czyli miejsc, gdzie można zorganizować szpital.
Zgodnie z art. 394 par. 3 k.c.: W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonania umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony. W obecnej sytuacji do rozwiązana umowy dochodzi wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a więc zadatek powinien być oddany w takiej samej formie, w jakiej został dany, czyli w gotówce. Klientowi można jednak zaproponować zmianę terminu rezerwacji lub bon do wykorzystania na kolejny rok. Klient musi jednak przystać na taką propozycję.
Można wynająć obiekt na kwarantannę, uprzednio jednak należy uzgodnić miejsce do kwarantanny i reżim sanitarno – higieniczny ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
O zawieszeniu wykonywania działalności przedsiębiorca turystyczny musi zawiadomić marszałka województwa prowadzącego rejestr organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych w terminie:
•7 dni od dnia zawieszenia działalności turystycznej
albo
•7 dni od dnia ujawnienie informacji o zawieszeniu działalności w CEIDG lub w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Warunki zawieszenia działalności turystycznej
Warunkiem zawieszenia działalności przez przedsiębiorcę turystycznego jest:
•niezatrudnianie pracowników (z wyjątkiem pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim)
•wywiązanie się przedsiębiorcy turystycznego z obowiązków wynikających z umów zawartych z podróżnymi w okresie przed zawieszeniem działalności.
Okres zawieszenia działalności
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.
Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Ułatwienia w okresie zawieszenia działalności
W okresie zawieszenia działalności turystycznej jesteś zwolniony m.in. z obowiązku:•przedstawiania aktualnych dokumentów zabezpieczenia finansowego•składania deklaracji i wpłaty składek na Turystyczny Fundusz GwarancyjnyRezerwacje przypadające w terminie do wznowieniu działalności można utrzymać.
18. Czy obiekt wynajmujący noclegi krótkoterminowo, nie będący hotelem, może świadczyć usługi wynajmu dla ewentualnych pracowników, personelu medycznego i osób w kwarantannie?
Zakaz wynajmu został zniesiony w dniu 04.05.2020 r. Od tego dnia mogą funkcjonować zarówno hotele jak i inne miejsca noclegowe. Każdy obiekt więc może prowadzić działalność, wynajmując kwatery turystom, medykom czy osobom w delegacji.
19. Czy posiadając swój obiekt noclegowy w miejscu ustronnym np. na wsi, istnieje możliwość wynajęcia go dla osób "uciekających" z większych aglomeracji?
Jak najbardziej. Od dnia 04.05 zniesiony został zakaz prowadzenia działalności najmu krótkoterminowego.
20. Do kiedy trwa zakaz wynajmu krótkoterminowego wprowadzonego Rozporządzeniem z dnia 31.03.2020?
Zakaz obowiązywał do dnia 03.05.2020 r. Od dnia 04.05.2020r. zakaz został zniesiony.
Od dnia 04.05 zniesiono zakaz wynajmu w związku z tym oświadczenie nie jest juz wymagane.
23. Czy właściciel powinien wymagać zaświadczenia od osób przebywajacych w obiekcie w sprawach służbowych?
Część osób jest kierowana na kwarantannę na mocy decyzji Inspektora Sanitarnego. Są jednak osoby, które nie dysponują ani taką decyzją, ani jakimkolwiek innym zaświadczeniem. Są to osoby, które przekraczają granicę państwową. Mają one obowiązek odbycia 14-dniowej kwarantanny. Wobec powyższego sugeruje się pobranie od danej osoby oświadczenia na piśmie, że jest na kwarantannie lub w izolacji i z jakiego powodu.
Najem długoterminowy to najem na cele mieszkaniowe i na stały pobyt. Cel mieszkaniowy nie jest związany z chwilowym pobytem, ale z zamieszkaniem, więc stałym interesem życiowym osoby będącej najemcą nieruchomości o charakterze mieszkalnym. Celem innym niż mieszkaniowy jest np. cel krótkotrwałego pobytu o charakterze turystycznym bądź biznesowym (najem krótkoterminowy). Takie cele realizowane są m.in. przez hotele, pensjonaty, pokoje do wynajęcia dla turystów bądź biznesmenów. Zobacz artykuł: Wynajmujesz mieszkanie? Koniecznie przeczytaj!
22. Czy osoby przebywające na kwarantanie, w izolacji lub pracownicy służby zdrowia muszą posiadać jakieś dokument stwierdzający, że mogą wynajmować noclegi?
21. Czy wynajęcie noclegu turystom na miesiąc lub 2 tygodnie będzie traktowane jako wynajem długoterminowy?
24. Jeżeli posiadam w obiekcie rezerwacje np. na sierpień, to czy muszę zwrócić teraz zadatek/zaliczkę? Czy zwrot dotyczy tylko przedpłat za rezerwacje, które miały się odbyć w okresie zakazu wynajmu?
Zwrot zadatku jest wymagany gdy zostaną spełnione przesłanki art. 394 § 3 Kodeksu Cywilnego - W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony. W tej chwili nie jest wiadome czy w okresie wakacji powyższa przesłanka będzie spełniona, dlatego nie występuje podstawa prawna zmuszająca obiekt noclegowy do zwrotu zadatku dotyczący rezerwacji za okres wakacyjny.
25. Jakie dokumenty powinien przedstawić właścicielowi obiektu:
- pracownik w delegacji
- osoba skierowana na kwarantannę,
i jakie służby mogą weryfikować takie dokumenty?
Od 04.05 zniesiono zakaz wynajmu noclegów w związku z tym oświadczenia od pracowników w delegacji nie są Ci potrzebne.
Osoby skierowane na kwarantannę: część osób jest kierowana na kwarantannę na mocy decyzji Inspektora Sanitarnego. Są jednak osoby, które nie dysponują ani taką decyzją, ani jakimkolwiek innym zaświadczeniem. Są to osoby, które przekraczają granicę państwową. Mają one obowiązek odbycia 14-dniowej kwarantanny. Wobec powyższego sugeruje się pobranie od danej osoby oświadczenia na piśmie, że pozostaje na kwarantannie lub w izolacji i z jakiego powodu.
Służby odpowiedzialne za kontrole to Policja i Sanepid.